• Hvit Instagram Ikon

25 års erfaring

OVER 100

TURER TIL TOPPEN!

Vi tar deg trygt til toppen og hjem igjen!

Trygt

til toppen!

Og tilbake igjen.

Vi har guidet godt over 100 turer til toppen av Stetind.

”Stetind er en fabelaktig reisning. Fjellet kommer rett opp av sjøen, blir brattere og brattere på en helt nydelig måte. Stetind er deilig granitt, hard, god stein å holde i. Det er som om fjellet er på din side”.

Bortsett fra at fjellet består av granittisk gneis, så er Arne Næss inne på noe. Men hvis du synes fjellet minner mer om en trassig to-åring når du henger på "de ti forbitrede fingertak", så kan du være helt trygg på at i alle fall vi tar ditt parti, og får deg trygt forbi.

Kom med ønske om dato og/eller motta mail når vi arrangerer tur. Turene arrangeres på god værmelding med mindre vi blir enige om noe annet.

Stetind er en lang tur på 12-15 timer under ideelle forhold, det er derfor viktig at du leser all informasjon om turen nøye.

Ikke vær redd for å ta kontakt hvis du er usikker på om denne turen er noe for deg!

Høydeskrekk

ingen hindring!

Guidet tur til toppen av stetind

Vi har gode erfaringer med å hjelpe personer  med kraftig høydeskrekk å nå toppen. Vår erfaring er at så lenge du har lyst å komme opp så har vi nok å jobbe med til at vi kommer  trygt opp. Er du usikker på om du tør, ring - eller send en mail hvis du sliter med telefonskrekk i tillegg.

Sikkerhet underveis:  There are old guides and there are bold guides, but there are no old, bold guides.

Vi tar maksimalt fire personer pr guide. Å gå fire-fem personer i taulag bortover en egg, er ikke det samme som tradisjonell klatring to-tre stykker oppover en bratt vegg. Førstnevnte stiller helt andre krav til sikring og tenkning rundt dette. Vi har tenkt gjennom scenarioer som kan oppstå, planlagt og spesialtilpasset sikringsmetodikken til dette, slik at sikringene tåler de spesielle belastninger som kan oppstå når man ferdes flere langs en egg.

Mountains are not fair or unfair, they are just dangerous. Reinhold Messner.

Sikkerhet er ikke bare klatreutstyr. Vi legger stor vekt på jevnt tempo slik at syreterskelen aldri overstiges og jevnt inntak av mat og drikke underveis slik at konsentrasjonen er på topp helt til du parkerer bilen etter endt tur.

Atkomst

Vi anbefaler å legge inn en overnatting kvelden før turen. Ved Storelv P-plass hvor turen starter finnes teltplasser, rennende vann, opparbeidet rasteplass med tilgang til toalett og stilig utsikt til fjellet.

Alternativt kan du bo på Stetind Hotell eller vi ordner privat overnatting type Air´bnb.

Hvis du bor i rimelig avstand fra Tysfjord og er kjent med evt. fergeavganger kan du gjøre turen som en dagstur.

Veibeskrivelse Sørfra;  Følg E6 fra Fauske til Drag eller Bognes hvor du begge steder må ta ferge over Tysfjorden.

Link til fergetider nordover:

Bognes - Skarberget:

Drag - Kjøpsvik:

Drag - Kjøpsvik er raskere hvis du kommer et stykke sørfra, men går ikke like hyppig og sent som Bognes - Skarberget.

Alternativ 1. Ferge Bognes - Skarberget: Kart.

Fra Fauske er det ca 160 km til Bognes. Etter du kjører i land på Skarberget fortsetter du videre langs E6 til krysset (Sætran) hvor Rv. 827 tar av til høyre mot Kjøpsvik. Følg så denne veien til du har kjørt gjennom to tunneler, hvorav siste tunnel går gjennom Stetind. Sving av på Storelv parkeringsplass, til venstre rett etter siste tunnel, dette er turens startsted.

Alternativ 2. Ferge Drag - Kjøpsvik: Kart.

Det er ca 130 km fra Fauske til Drag. Etter å ha kjørt i land på Kjøpsvik kjører du Rv. 827 i retning E6. Fra du forlater Kjøpsvik kjører du gjennom tre tunneler, deretter vil du se Stetind hvis været tillater eller etterhvert rasteplassen (Storelv) på høyre
side like før tunnel som går gjennom Stetind. Dette er turens startsted.

Veibeskrivelse Nordfra;  Kart.

Følg E6 fra Narvik i ca 65 km til krysset hvor Rv. 827 mot Kjøpsvik tar av til venstre. Følg så denne veien 16 km til du har kjørt gjennom to tunneler. Rett etter utgangen av siste tunnel svinger du av på stor P-plass/rasteplass til venstre. Storelv) Dette er Storelv, turens startsted.